Θεωρητικώς ειπείν... από τον Γρηγόρη Μηλιαρέση

εικόνα άρθρου
Για άλλη μια φορά, η ιδέα για το κείμενο αυτό προήλθε από ένα προηγούμενο, το “Παιχνίδια για νέους”, που έγραψα στην αρχή της χρονιάς. Έλεγα λοιπόν τότε ότι “[...] στις ιαπωνικές πολεμικές τέχνες η κριτική των δασκάλων θεωρείται ταμπού (ειδικά εντός της Ιαπωνίας) […]”
εικόνα άρθρου
Πριν από λίγο καιρό, βρέθηκα σε ένα ντότζο μιας κλασικής σχολής οπλομαχίας –δεν έχει σημασία ποιας. Μεταξύ των ασκουμένων, ήταν και ένας ο οποίος ήταν υψηλόβαθμος μεν στην τέχνη αλλά από άλλο ντότζο, και είχε βρεθεί εκεί συμπτωματικά
εικόνα άρθρου
Τον προηγούμενο Νοέμβριο, το περιοδικό “New Yorker”, κατά τη γνώμη μου ένα από τα καλύτερα περιοδικά που εκδίδονται στις ΗΠΑ, δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο “Ο όμορφος, βάναυσος κόσμος των μπονσάι”...
εικόνα άρθρου
Ο κανόνας ότι για να αντιληφθεί κανείς την πραγματική αξία ενός πολιτισμικού φαινομένου πρέπει να το δει μέσα στο πλαίσιο του πολιτισμού που το παρήγαγε όχι μόνο δεν είναι πρωτότυπος, είναι αυτονόητος.
εικόνα άρθρου
Είχα πολλή δουλειά και ήμουν κουρασμένος. Είχα παραφάει και δεν μπορούσα να σηκωθώ από το τραπέζι. Έκατσα λίγο στον καναπέ και με πήρε ο ύπνος. Δεν είχα κοιμηθεί καλά το βράδυ και όλη μέρα ήμουν πεσμένος. Έπρεπε να πάω για ψώνια.
εικόνα άρθρου
Προ εβδομάδων, είχα γράψει ότι παρόλο που δεν είναι τόσο μυστικοπαθείς και εσωστρεφείς όσο ήταν κάποτε και παρόλο που συμμετέχουν σε επιδείξεις ή γυρίζουν βίντεο ή έχουν σάιτ στο Ίντερνετ, οι κλασικές σχολές πολεμικών τεχνών εξακολουθούν να κρατάνε κάποια μυστικά για τον εαυτό τους και για όσους γίνονται πραγματικά μέλη τους. Δεν είναι περίεργο: σε πολλές, ένας από τους όρους που αποδέχεται κάποιος για να γίνει πραγματικό μέλος, υπογράφοντας (ενίοτε και με αίμα) τα κείμενα που λέγονται “κισομόν” (起請文) ή “κεπάν” (血判) είναι και η σιωπή για θέματα της σχολής μπροστά σε τρίτους.
εικόνα άρθρου
Έγραφα στο προηγούμενο κείμενο –ομολογουμένως κάπως αυστηρά- σχετικά με τα βίντεο κλασικών σχολών που όχι μόνο αφθονούν στις μέρες μας αλλά και που αυξάνονται δυσανάλογα με την πραγματική τους αξία. Και όπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξαν οι απαραίτητες φωνές που με επανέφεραν στην τάξη, επισημαίνοντάς μου την αξία των βίντεο –κάποιος μάλιστα μου τόνισε, επίσης αυστηρά, ότι αν δεν υπήρχαν τα βίντεο αυτά δε θα ήξερα τις σχολές τις οποίες μελετάω.
εικόνα άρθρου
Ακόμα και όσοι δεν ασχολούνται με τις κλασικές σχολές πολεμικών τεχνών της Ιαπωνίας, θα έχουν παρατηρήσει ότι τα τελευταία χρόνια και με την τεράστια εξάπλωση των πλατφορμών βίντεο όπως το YouTube και το Vimeo, οι ταινίες που σχετίζονται με τις τέχνες αυτές έχουν πολλαπλασιαστεί σημαντικά.

φωτογραφία αρθρογράφου

Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης

Ο Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης, ασχολείται με τις ιαπωνικές πολεμικές τέχνες από το 1986 και έχει βαθμούς νταν στο τζούντο, το αϊκίντο και το ιάιντο, ενώ από το 2007 ασχολείται με την κλασική σχολή ναγκινάτα Τένσιν Μπούκο-ρίου Χέιχο με δάσκαλο αρχικά τον Έλλις Άμντουρ στην Αθήνα και στη συνέχεια τον Κεντ Σόρενσεν στο Τόκιο και από το 2016 με την κλασική σχολή ξιφομαχίας Όνο-χα Ίτο-ρίου με δάσκαλο τον σόκε της σχολής, Γιούτζι Γιαμπούκι, επίσης στο Τόκιο. Παράλληλα με την εξάσκησή του, έχει αρθρογραφήσει εκτενώς στο «Μονοπάτι για τις Πολεμικές Τέχνες», έχει υπάρξει διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του Journal of Asian Martial Arts, συνεργάζεται με το ιαπωνικό περιοδικό "Hiden" και με το αγγλόφωνο σάιτ του, Budojapan.com, έχει μεταφράσει περισσότερα από 25 βιβλία γύρω από τις πολεμικές τέχνες και διατηρεί ένα σχετικό μπλογκ.

Αρθρογραφεί και είναι ο αρχισυντάκτης του πανελλήνιου οδηγού πολεμικών τεχνών τα τελευταία 12 χρόνια.

×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι