Για την υπεράσπιση του Ιάιντο

εικόνα άρθρου
Είναι μια άποψη που έχω ακούσει πολλές φορές, εκφρασμένη με διάφορους βαθμούς σκληρότητας: το ΖενΚενΡεν/ΖΝΚΡ Ιάι ή Σεϊτέι Ιάι, τα δώδεκα κάτα που απαρτίζουν το ιάιντο όπως διδάσκεται από την Παν-Ιαπωνική Ομοσπονδία Κέντο είναι η πιο βαρετή πολεμική τέχνη και δεν έχει κανένα νόημα, ειδικά αν το συγκρίνει κανείς με το ιάι/μπάτο των κλασικών σχολών ξιφομαχίας. Φτιαγμένο από επιτροπή και όχι δημιουργημένο οργανικά μέσα από τη διαρκή αναζήτηση και έρευνα διαδοχικών γενεών δασκάλων, είναι περισσότερο παραστατική και λιγότερο  πολεμική τέχνη και τα πράγματα που μπορεί να διδαχτεί κανείς από αυτή είναι αμφίβολης αξίας και σίγουρα σχεδόν μηδαμινής αξίας από την πλευρά του μπούντο. 

Δεν είμαι ειδικός στο ιάι: ασκήθηκα σ’ αυτό (κυρίως στο ιάιντο της ΖΝΚΡ και λίγο στο ιάι της Μούσο Τζίκιντεν Έισιν-ρίου) για περίπου επτά χρόνια όταν ξεκίνησε το ντότζο Φουρίου του Σπύρου Δροσουλάκη και έφτασα ως το δεύτερο νταν, βαθμό αρκετά χαμηλό ώστε να μου επιτρέπει να έχω γνώμη με ιδιαίτερη βαρύτητα. Ωστόσο και μόνο το γεγονός ότι επτά χρόνια (επιμελούς) άσκησης δεν αρκούν για να μπορεί κανείς να έχει ολοκληρωμένη άποψη για το ιάιντο, είναι μια ένδειξη ότι ίσως οι κατηγορίες εναντίον του να μην έχουν ιδιαίτερη βάση. Ή εν πάση περιπτώσει, ότι συχνά αποτελούν μια κάπως επιφανειακή κριτική που αγνοεί μερικά ουσιώδη στοιχεία και του ιαπωνικού πολιτισμού και του μπούντο. 


...τα κάτα του κέντο που εκτελούνται με μπόκουτο θα μπορούσαν να παίξουν αυτόν τον ρόλο όμως η πραγματικότητα έχει αποδείξει ότι τα κάτα έχουν χάσει τη λειτουργικότητά τους αφού οι ασκούμενοι τα μελετούν πλημμελώς και μόνο εν όψει εξετάσεων νταν...

Κατ’ αρχάς, μια βασική επισήμανση: το ιάιντο δημιουργήθηκε από την ΖΝΚΡ προκειμένου οι ασκούμενοι στο κέντο να διατηρήσουν μια επαφή με το αληθινό ξίφος από το οποίο οι διαφορετικές διαστάσεις, γεωμετρία και χρήση του σινάι τους απομακρύνουν· τα κάτα του κέντο που εκτελούνται με μπόκουτο θα μπορούσαν να παίξουν αυτόν τον ρόλο όμως η πραγματικότητα έχει αποδείξει ότι τα κάτα έχουν χάσει τη λειτουργικότητά τους αφού οι ασκούμενοι τα μελετούν πλημμελώς και μόνο εν όψει εξετάσεων νταν. Στο μέτρο λοιπόν που το κέντο πρέπει να παραμείνει κοντά στο βασικό του πλαίσιο που ορίζεται ως “η πειθάρχηση του χαρακτήρα μέσω της εφαρμογής των αρχών του (ξίφους) κατάνα” (https://www.kendo.or.jp/en/knowledge/kendo-concept/), η ΖΝΚΡ οφείλει να προσφέρει μια εξάσκηση που να περιλαμβάνει το όπλο αυτό. 

Κατά τη γνώμη μου, και πλέον έχοντας μια σχετικά πλήρη εικόνα για το πώς λειτουργούν τα πράγματα τουλάχιστον στην Ιαπωνία, οποιαδήποτε συζήτηση αντιμετωπίζει το ιάιντο διαχωρισμένο από το κέντο, ξεκινάει από λάθος αφετηρία οπότε πιθανότατα θα έχει και λάθος τερματισμό. Προφανώς μπορεί κάποιος να ασκηθεί στο ιάιντο χωρίς να ασκείται στο κέντο -ακόμα και στην Ιαπωνία υπάρχουν άνθρωποι που το κάνουν- όμως η αντίληψή τους θα είναι περιορισμένη και σίγουρα απομακρυσμένη από αυτό που είχαν στον νου τους οι άνθρωποι που αποφάσισαν να δημιουργήσουν το ιάιντο και που είναι επιφορτισμένοι με την εξέλιξή του. Και οι οποίοι, είναι κεντόκα χάνσι όγδοα νταν, δηλαδή οι μόνες και αδιαμφισβήτητες αυθεντίες στο αντικείμενο. 


...Με άλλα λόγια, η αγωνιστική διάσταση, κάτι που βρίσκεται στην καρδιά του κέντο, ήταν που έπαιξε κεφαλαιώδη ρόλο και στη δημιουργία του ιάιντο και αυτό είναι επίσης κάτι που συχνά διαλανθάνει την προσοχής αρκετών από τους επικριτές του...

Σύμφωνα με το αντίστοιχο πλαίσιο της ΖΝΚΡ για το ιάιντο (https://www.kendo.or.jp/en/knowledge/iaido-concept/) και καθώς η σχέση μεταξύ κέντο και ιάιντο παρομοιάζεται με τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, υπήρξε το 1966 μια πρώτη απόπειρα ενός παν-ιαπωνικού πρωταθλήματος ιάιντο που κατέδειξε τα προβλήματα που υπήρχαν λόγω των πολλών διαφορετικών ρίου και που οδήγησε, το 1969 στη δημιουργία του πρώτου σετ κάτα –ήταν επτά και το 1980  προστέθηκαν άλλα τρία και το 1999 για να φτάσουν στα δώδεκα που διδάσκονται σήμερα. Με άλλα λόγια, η αγωνιστική διάσταση, κάτι που βρίσκεται στην καρδιά του κέντο, ήταν που έπαιξε κεφαλαιώδη ρόλο και στη δημιουργία του ιάιντο και αυτό είναι επίσης κάτι που συχνά διαλανθάνει την προσοχής αρκετών από τους επικριτές του. 

Κατά την άποψή μου ωστόσο, υπάρχει ένα βαθύτερο έλλειμμα κατανόησης και αυτό σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργεί και το μπούντο και ο ιαπωνικός πολιτισμός στο σύνολό του. Ένα από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα, ειδικά στις πολιτισμικές δραστηριότητες της Ιαπωνίας είναι ακριβώς η διαδικασία εμβάθυνσης χρησιμοποιώντας ως όχημα έναν περιορισμένο αριθμό σημείων εστίασης: στον βουδισμό Ζεν, πρόκειται για την πιο πεζή δραστηριότητα, δηλαδή το ήσυχο, αμίλητο κάθισμα, στο σάντο, τη λεγόμενη “τελετή του τσαγιού” για την παρασκευή και το σερβίρισμα του τσαγιού, στην καλλιγραφία σόντο για τον συνδυασμό οκτώ συγκεκριμένων πινελιών, στις ανθοσυνθέσεις ικεμπάνα για πέντε διαφορετικά στιλ  . Και στο ιάιντο, για την εκτέλεση των δώδεκα κάτα. 

Αν αυτό ακούγεται περιορισμένο, αξίζει να θυμίσουμε ότι η ελληνική γλώσσα, με όλον της τον πλούτο, εκφράζεται με 24 γράμματα και ότι η δυτική μουσική πετυχαίνει το ίδιο με τους δώδεκα ήχους της χρωματικής κλίμακας –ουκ εν τω πολλώ το ευ αλλά εν τω ευ το πολύ και όλα αυτά. Ακριβώς επειδή το σημείο εστίασης είναι περιορισμένο, ο ασκούμενος μπορεί να μάθει το υλικό μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα και στη συνέχεια να αφιερώσει τον χρόνο της εξάσκησής του εστιάζοντας σε λεπτομέρειες και τελειοποιώντας τις· επίσης, και από την πλευρά του δασκάλου, ένα τέτοιο σύστημα κάνει πιο εύκολη την εκπαίδευση ακόμα και αν πρόκειται για μεγάλα ντότζο με πολλούς μαθητές.   


... Αν κανείς δοκιμάσει να κάνει έστω και το πρώτο κάτα από τα δώδεκα του ΖΝΚΡ Ιάι με σίνκεν καταλαβαίνει αμέσως πόσο “πραγματικό” και πόσο “πολεμικό” είναι!...

Όσο για την πολεμική διάσταση του πράγματος, υπάρχει μια ακόμα λεπτομέρεια που συχνά παραβλέπεται αν και σ’ αυτή, τα πράγματα είναι διαφορετικά στην Ιαπωνία από ότι στο εξωτερικό: το ιάιντο πρέπει να εξασκείται χρησιμοποιώντας πραγματικό ξίφος/σίνκεν και αυτό στην Ιαπωνία ξεκινάει από αρκετά νωρίς –στο εξωτερικό αντίθετα, μεταξύ του κόστους των όπλων, της ευκολίας πρόσβασης σ’ αυτά και τους διάφορους νομοθετικούς περιορισμούς, πολύ περισσότεροι ασκούμενοι μένουν στα ομοιώματα που έχει επικρατήσει να αποκαλούνται “ιάιτο” (στην Ιαπωνία, η λέξη χρησιμοποιείται και για τα σίνκεν που χρησιμοποιούνται στο ιάι) τα οποία είναι σαφώς ασφαλέστερα. Αν κανείς δοκιμάσει να κάνει έστω και το πρώτο κάτα από τα δώδεκα του ΖΝΚΡ Ιάι με σίνκεν καταλαβαίνει αμέσως πόσο “πραγματικό” και πόσο “πολεμικό” είναι!

Δεν ξέρω αν αυτό έχει να κάνει με την ηλικία -νομίζω ότι ήμουν έτσι πάντοτε ή τουλάχιστον από αρκετά παλιά- όμως πραγματικά πιστεύω ότι το περιορισμένο υλικό όχι απλώς ερεθίζει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα αλλά και τη βοηθάει να αναπτυχθεί. Η ιδέα των σοφών της ΖΝΚΡ να δημιουργήσουν μόνο δώδεκα κάτα και να δουλεύουν ξανά και ξανά πάνω σ’ αυτά ήταν ιδιοφυής καθώς μπορεί να οδηγήσει σε αμέτρητες επανεξετάσεις και αναθεωρήσεις και, τελικά, εμβαθύνσεις και δη χωρίς να χρειάζεται κανείς συνασκούμενο –μ’ άλλα λόγια το ΖΝΚΡ Ιάι είναι τόσο καλό και τόσο δυνητικά επωφελές για έναν ασκούμενο στις πολεμικές τέχνες όσο είναι για έναν μουσικό να μελετάει κλίμακες. Όσο για τη μονοτονία, καλό είναι να θυμόμαστε ότι δεν μπορούμε ποτέ να διασχίσουμε το ίδιο ποτάμι δύο φορές: ακόμα και αν δεν αλλάζει αυτό, αλλάζουμε σίγουρα εμείς. 

ΥΓ
Υπάρχει και το θέμα της σύγκρισης του ΖΝΚΡ Ιάι με αυτό των κλασικών σχολών, όμως γι αυτό θα μιλήσουμε κάποια άλλη φορά. 


Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης

×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι