Είναι Κυριακή απόγευμα και μόλις επέστρεψα από ένα ακόμα σεμινάριο Aikido. Αναλογίζομαι ότι έχω πάρει μέρος σε εκατοντάδες σεμινάρια. Πολύωρα, πολυήμερα, κουραστικά και το αντίθετο. Κάθε φορά γυρίζοντας σπίτι μου γράφω ότι θυμάμαι από το σεμινάριο. Κάποια λεπτομέρεια σε κάποια τεχνική, κάτι που πρόσεξα στα λόγια του δασκάλου, στο κλίμα που δημιουργεί, γενικώς ότι με εντυπωσίασε. Σήμερα σκέφτηκα πριν το κάνω να γράψω για τους τύπους των ανθρώπων οι οποίοι πάνε στα σεμινάρια. Δεν είμαι σίγουρος αν είναι ίδιοι στις σχολές που προπονούνται καθημερινά ή μεταλλάσσονται στα σεμινάρια γιατί δεν έχω προπονηθεί σε διαφορετικές σχολές για να σχηματίσω ολοκληρωμένη άποψη επ’ αυτού. Οι ανθρώπινοι αυτοί τύποι παρουσιάζονται σε όλο τον κόσμο, μη νομίζεται ότι είναι ελληνικό φαινόμενο. Στη πλειονότητα τους θα περιγράφονται με αστείο τρόπο, με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να τους αντιμετωπίζουμε και να τους προσπερνάμε!
Ο Τύπος SHIHAN (Δάσκαλος των δασκάλων)
Ο τύπος αυτός πλησιάζει τα αθώα θύματα του οσφραινόμενος κενό γνώσης (κατά τη γνώμη του). Καταρχήν αποδεικνύει ότι αυτό που κάνεις είναι λάθος, ανασφαλές και ότι αν τον είχες απέναντι σου σε μια μάχη σώμα με σώμα θα εκλιπαρούσες να σταματήσει. Μετά περνάει στο επόμενο στάδιο, το οποίο είναι και το φόρτε του, θα σου δείξει πως γίνεται αποτελεσματικά. Αν το μάθεις όπως σου το έδειξε μπορείς να γίνεις κάποια μέρα ίδιος με αυτόν στη τέχνη. Για κάθε ερώτηση που θέτεις υπάρχει μια μεγαλειώδη απάντηση η οποία αποδεικνύει την αυθεντία του. Τι και αν τον διορθώνουν ανώτεροι του, τι και αν ο ίδιος ο καλεσμένος δάσκαλος του εξηγεί, εκείνος είναι Σίχαν. Αυτό που κάνουμε σε αυτή την περίπτωση είναι να τον ακούσουμε με ενδιαφέρον χωρίς να δείξουμε ότι γνωρίζουμε τη παθογένεια της κατάστασης του. Μόλις τελειώσει η τεχνική απομακρυνόμαστε διακριτικά από το βεληνεκές του.
Ο Τύπος ¨Μπακούρι¨
Συνήθως είναι άντρας. Τον τοποθέτησα στη δεύτερη θέση γιατί αποκτά τον τύπο του Σίχαν αλλά μόνο σε γυναίκες. Είναι αυτός ο οποίος παθιάζεται από την άσκηση και αρχίζει να την εκτελεί με την Ούκε σε μια τρελή ταχύτητα, πιστεύοντας ότι εκείνη είναι εκστασιασμένη από την ενέργεια του. Το πιθανότερο είναι ότι αν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός για μερικά λεπτά η ατυχής νεαρά θα χρειαστεί ιατρική φροντίδα (η γνώση παροχής πρώτων βοηθειών είναι ωφέλιμη).
Ο συγκεκριμένος εκτός από γνώστης της πολεμικής τέχνης κατέχει πολλές διακρίσεις και στο άθλημα του φλερτ. Θα πλησιάσει το θύμα στο διάλειμμα ή στο τέλος του προγράμματος και θα της προτείνει να πάνε κάπου μόνοι τους για να της εξηγήσει το βαθύτερο νόημα της τέχνης!!!!!!!!!! Αυτό που πρέπει να κάνετε, όσο μπορείτε και αναπνέετε, είναι να του εξηγήσετε ότι έχετε έρθει για να μάθετε τη τέχνη από το καλεσμένο δάσκαλο και όχι από αυτόν. Αν επιμείνει απευθυνθείτε στους διοργανωτές του σεμιναρίου.
Ο Τύπος ¨Υπερφυσικό¨
Το κύριο χαρακτηριστικό αυτού του τύπου είναι ότι τον καταλαβαίνουν λίγοι ως ελάχιστοι. Ο λόγος είναι ότι έχει συλλάβει το βαθύτερο νόημα της τέχνης. Αυτό που κρύβεται πίσω από τη τεχνική και τη φόρμα. ¨Τα σημεία του ορίζοντα¨, ¨Το Γιν και Γιάνγκ¨, ¨Το θετικό και αρνητικό πόλο¨, ¨Το τρίτο μάτι¨, ¨Τη φωτιά και το νερό¨ και πολλά άλλα. Αυτός ο τύπος δε θέλει να διδάξει όπως οι προηγούμενοι, αυτός απλά, έχει περάσει στην απέναντι όχθη. Εκεί, έχει ανοιχτή επικοινωνία με το πνεύμα του ιδρυτή. Γνωρίζει ότι δε θα τον καταλάβεις γιατί είσαι κατώτερος νοητικά απ΄αυτόν. Εσύ ασκείσαι σωματικά ενώ εκείνος πνευματικά.
Παραδίδοντας ιατρικά στοιχεία αυτό ονομάζεται Σχιζότυπη Διαταραχή Προσωπικότητας. Πρόκειται για μια κατάσταση η οποία έχει προέλθει σαν απάντηση σε έντονο άγχος σε κάποια στιγμή της ζωής του ατόμου. Η ατομική ψυχοθεραπεία στα αρχικά στάδια και η φαρμακοθεραπεία, αν πιστεύει ότι το πνεύμα του ιδρυτή κατοικεί μέσα του, μπορούν να βοηθήσουν. Ο χαρακτήρας αυτός δεν είναι επικίνδυνος, αντιθέτως μπορεί να λειτουργήσει σαν αντίβαρο για κάποιους που έχουν παρεκτραπεί. Με αυτούς περνάμε στον επόμενο τύπο.
Ο Τύπος ¨Χαβαλές¨
Είναι συνήθως υψηλόβαθμοι μαθητές ή δάσκαλοι οι οποίοι θεωρούν ότι ξέρουν αυτά που δείχνει ο καλεσμένος. Γιαυτό το λόγο στη μέση του μαθήματος βγαίνουν για ένα τσιγάρο και λίγο καφέ και μετά έρχονται να συνεχίσουν, παρακάμπτοντας κάθε εθιμοτυπία, το σεμινάριο. Ο συγκεκριμένος χαρακτήρας παρακολουθεί από στάση ¨ηλιοθεραπείας¨ και το κεφάλι του περιστρέφεται οπουδήποτε αλλού εκτός από εκεί που εξελίσσεται το μάθημα. Ο τύπος αυτός είναι ακίνδυνος για πολλούς λόγους. Δε δίνει σημασία στο τι κάνεις, δε το παίζει δάσκαλος γιατί βαριέται, μπορεί να σε αφήσει να κάνεις τη τεχνική στον αέρα γιατί αυτός μιλάει με άλλους χαβαλέδες, κουράζεται εύκολα.
Εφιστώ την προσοχή σας γιατί το σύνδρομο αυτό είναι μεταδοτικό.
Ο Τύπος ¨Δημόσιες σχέσεις¨
Εδώ ανήκουν ως επί το πλείστον ιδιοκτήτες σχολών οι οποίοι εμφανίζονται στα σεμινάρια άλλων σχολών και μιλούν με τα καλύτερα λόγια για τον προσκεκλημένο. Το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι δε παίρνουν μέρος στο σεμινάριο ή για ελάχιστο χρόνο, λόγω, τάχα, ανειλημμένων υποχρεώσεων και απλά περιφέρονται για να κόψουν κίνηση και να μοιράσουν τις κάρτες τους. Είναι γραφικές φιγούρες οι οποίες εμφανίζονται σε όλα τα σεμινάρια. Μαζί με τον επόμενο τύπο αποτελούν μεγάλο μέρος των θεατών ενός σεμιναρίου.
Ο Τύπος ¨Είμαι τραυματίας¨
Αυτό τον τύπο τον χαρακτηρίζει η βεβαιότητα ότι μπορεί να μάθει εξ αποστάσεως πολεμικές τέχνες. Θεωρεί ότι έχει αυξημένη αντιληπτική ικανότητα, έτσι κάθε τεχνική που προσλαμβάνει το οπτικό νεύρο περνάει απευθείας στο αυτόνομο νευρικό σύστημα. Με αυτό τον τρόπο δε χρειάζεται να είναι μέσα στο σεμινάριο, αρκεί που το βλέπει. Χρησιμοποιεί τη δικαιολογία του τραυματία για να πείσει τα κατώτερα όντα που πασχίζουν ιδρώνοντας να μάθουν μια κίνηση του χεριού ή ένα βήμα, έτσι αποφεύγει και το μάτιασμα όταν τον βλέπουν να κάνει στη σχολή του καταπληκτικές τεχνικές.
Αυτός ο τύπος στη πραγματικότητα φοβάται τη σύγκριση. Ασυνείδητα υπάρχει μέσα του φόβος και ανασφάλεια. Ενδόμυχα πιστεύει ότι το σεμινάριο είναι ένας χώρος στον οποίο θα υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι ίσως θα είναι καλύτεροι από αυτόν στη βαθμίδα του. Επιλέγει να δει απέξω και να κάνει εκ του αφαλούς τη σύγκριση. Αυτά τα άτομα είναι ευαίσθητα και χρειάζονται τη παρότρυνση του δασκάλου για να πάρουν μέρος στο σεμινάριο.
Τελειώνοντας αυτή την ομαδοποίηση πρέπει να τονίσω ότι αυτοί οι τύποι μπορεί να περιπλέκονται. Για παράδειγμα ο τύπος Σίχαν με τον Υπερφυσικό. Επιπροσθέτως αυτό το καταστροφικό κοκτέιλ να είναι εκπαιδευτής και να έχει γύρω του αρκετούς μαθητές οι οποίοι τον κοιτούν εκστασιασμένοι (για δικούς τους νοσηρούς λόγους).
Θα μπορούσα να γράφω για ώρες ανατριχιαστικές εμπειρίες. Τα σεμινάρια είναι μια καλή δοκιμασία την οποία θα πρέπει να περνάμε όσο συχνότερα μπορούμε. Είναι η μεγέθυνση των καταστάσεων που αντιμετωπίζουμε στη καθημερινότητα μας. Κάθε ένα, μας αφήνει πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες οι οποίες αποδεικνύονται πολύτιμες στη προπόνηση μας στη σχολή και στη κοινωνική μας εξέλιξη.
Νίκος Κορρές