Σεμινάριο μπορεί να οριστεί σαν μια συγκέντρωση ανθρώπων που ασχολούνται με την ίδια πολεμική τέχνη, παρουσία ενός προσκεκλημένου δασκάλου ο οποίος κατευθύνει το μάθημα. Οι συμμετέχοντες ακολουθούν σαν μαθητές τις εντολές του προσκεκλημένου και κάνουν ακριβώς ότι δείξει ο δάσκαλος.
Όπως γίνεται κατανοητό η χρησιμότητα ενός σεμιναρίου στην εξέλιξη μας στη πολεμική τέχνη είναι αδιαμφισβήτητη. Ένα σεμινάριο μπορεί να μας ανοίξει νέους ορίζοντες ή να μας επιβεβαιώσει όσα ξέρουμε το οποίο είναι εξίσου σημαντικό. Επιπλέον μπορεί να μας αποσαφηνίσει διάφορες ασάφειες καθώς και να μας λύσει πολλές απορίες.
Σκοπός του σεμιναρίου: Επιμόρφωση. Είναι ο κυριότερος σκοπός και συνήθως όταν είναι ο μοναδικός διεξάγεται σε μικρής χωρητικότητας αίθουσες. Αφορά κυρίως ομάδες με κοινή προσέγγιση στη πολεμική τέχνη. Ο δάσκαλος δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός αλλά οι γνώσεις του είναι πολύτιμες για την ομάδα που τον καλεί.
Όταν ο δάσκαλος είναι πολύ γνωστός τότε ο σκοπός του σεμιναρίου είναι πολλαπλός. Πέραν του επιμορφωτικού χαρακτήρα το σεμινάριο μπορεί να αποτελέσει μια διαφήμιση για την οργάνωση που το διεξάγει. Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη οργάνωση συνεργάζεται με αυτό το δάσκαλο μπορεί να προσελκύσει μαθητές που τον θαυμάζουν. Είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος διαφήμισης μιας οργάνωσης που επιδιώκει να προσελκύσει μαθητές που ασχολούνται ήδη με τη συγκεκριμένη τέχνη. Θα σταθώ σε αυτό το σκοπό για να αναλύσω περισσότερο. Διαφήμιση δεν αποτελεί μόνο ο προσκεκλημένος αλλά όλη η διεξαγωγή ενός σεμιναρίου. Η διοργάνωση ενός σεμιναρίου στη χώρα μας είναι πονεμένη ιστορία. Κατά τη γνώμη μου η διοργάνωση παίζει τον ίδιο ρόλο με τον προσκεκλημένο, γιαυτό το λόγο θα δώσουμε μερικές οδηγίες για σωστή διοργάνωση.
-Ενημερωτικό διαφημιστικό υλικό σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Είναι έντυπο και αποστέλλεται ταχυδρομικά ή μέσω e-mail. Θα πρέπει να έχει σαφής οδηγίες για το όνομα του καλεσμένου, το χώρο και την ημερομηνία διεξαγωγής. Κατόπιν θα πρέπει να υπάρχει ένα τηλέφωνο επικοινωνίας για να δίδονται πρόσθετες πληροφορίες.
- Ο χώρος διεξαγωγής είναι το επόμενο στοιχείο. Επιλέξτε χώρους με εύκολη πρόσβαση και πολλές θέσεις παρκινγκ. Η αίθουσα διεξαγωγής να είναι καθαρή και να έχει έδαφος προπόνησης άριστης κατάστασης. Οι βοηθητικοί χώροι να είναι μεγάλοι για να μπορούν οι μαθητές να αλλάξουν και να τοποθετήσουν τα πράγματα τους.
-Το προσωπικό, το οποίο προσφέρει συνήθως εθελοντικά την εργασία του εκείνη την ημέρα, πρέπει να είναι επιλεγμένο έτσι ώστε να είναι φιλικό και να δίνει σωστές πληροφορίες.
-Το πρόγραμμα θα πρέπει να τηρηθεί χωρίς καθυστερήσεις ή αλλαγές.
-Στο τέλος του σεμιναρίου συγκεντρώνουμε σχόλια από τους παρευρισκόμενους για να τα αναλύσουμε αργότερα με την ομάδα διεξαγωγής. Στέλνουμε ευχαριστίες σε γνωστούς συμμετέχοντες και δημοσιεύουμε φωτογραφίες σε γνωστούς ιστότοπους. Ταυτόχρονα μετά τη λήξη ευχαριστούμε όλους τους συμμετέχοντες για τη παρουσία τους και τους ενημερώνουμε για τα επόμενα προγραμματισμένα σεμινάρια.
Στα περισσότερα σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει παρατήρησα ότι οι διοργανωτές αισθάνονται ότι έχουν προσκαλέσει τους εαυτούς τους και συμπεριφέρονται σαν επισκέπτες ενώ στη πραγματικότητα είναι οικοδεσπότες. Ο κόσμος περιφέρεται άσκοπα ψάχνοντας τα αποδυτήρια, τις τουαλέτες, έναν υπεύθυνο και πολλά άλλα. Γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχει απειρία στην οργάνωση. Το βασικότερο είναι να γνωρίζουν όλοι ποιος είναι ο υπεύθυνος του σεμιναρίου. Σε ποιόν ή καλύτερα σε ποιούς μπορούν να πάρουν πληροφορίες για το χώρο και τη διοργάνωση. Οι υπεύθυνοι με τη σειρά τους πριν διοργανώσουν ένα σεμινάριο θα πρέπει να έχουν κατά νου ότι θα βρίσκονται εκεί για να προσφέρουν υπηρεσίες.
Το επόμενο στοιχείο που μπορεί να αναδείξει ένα σεμινάριο σε διαφημιστικό γεγονός είναι η συνέπεια μιας οργάνωσης στη διεξαγωγή επιτυχημένων σεμιναρίων σε βάθος χρόνου. Επιτυχία μπορούμε να θεωρήσουμε όταν οι προσκεκλημένοι νοιώθουν ότι τα χρήματα που έδωσαν ήταν ισάξια της διοργάνωσης. Μεγάλου βεληνεκούς δάσκαλος, προσιτός στους συμμετέχοντες, σωστά επιλεγμένη ύλη, ωραίος χώρος, εύκολη πρόσβαση, σωστή διεξαγωγή, είναι όλα στοιχεία που σίγουρα θα αποτελέσουν διαφήμιση. Πολλές φορές κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου γίνονται εξετάσεις. Θεωρώ ότι και αυτό μπορεί να αποτελέσει μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας μιας οργάνωσης αρκεί η εικόνα που θα παρουσιάσει να είναι προσεγμένη. Αν σκοπεύετε να διεξάγεται εξετάσεις παρουσία κοινού τότε θα πρέπει να έχετε προ-εξετάσει τους συμμετέχοντες για να έχουν μια αξιοπρεπή εικόνα. Εκεί θα πρέπει να έχετε διορθώσει αδυναμίες και λάθη και να έχετε απορρίψει όσους δεν είναι προετοιμασμένοι. Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αν κάποιοι κοπούν γιατί έκαναν κάποια μικρά λάθη ή είχαν μια άτυχη μέρα ή ο δάσκαλος είναι πολύ αυστηρός, σημασία έχει η συνολική εικόνα να δείχνει μια οργάνωση με υψηλό τεχνικό επίπεδο. Η επιτροπή θα πρέπει να είναι αμερόληπτη, αυστηρή και ευγενική ταυτόχρονα. Η διεξαγωγή των εξετάσεων θα πρέπει να συντονίζεται με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρων όσων παρακολουθούν σαν θεατές το γεγονός.
Στα πλαίσια της επιμόρφωσης που έχει σαν σκοπό ένα σεμινάριο συμπεριλαμβάνεται και η προπόνηση με διαφορετικούς ανθρώπους. Όπως είναι γνωστό η τριβή στις πολεμικές τέχνες καθώς και η απόκτηση τεχνικής κατάρτισης έρχεται δια μέσου της επαφής με άλλες τεχνικές προσεγγίσεις καθώς και με ανθρώπους με διαφορετικό σωματότυπο από αυτούς που έχουμε συνηθίσει στο χώρο που ασκούμαστε συνήθως. Όσο περισσότερα σεμινάρια έχετε πάρει ενεργά μέρος τόσο καλύτερα γνωρίζεται τι ξέρετε και τι πρέπει να μάθετε. Έχω γνωρίσει ανθρώπους που ταξιδεύουν από το ένα άκρο της γης στο άλλο με μοναδικό σκοπό τους τη συμμετοχή σε σεμινάρια με καταξιωμένους δασκάλους.
Τα σεμινάρια μπορούν να αποτελέσουν επιπλέον, αφορμή για γνωριμίες και συνεργασίες. Ενδεχομένως μέσα από ένα σεμινάριο να προκύψει μια σημαντική επαφή με ανθρώπους οι οποίοι μπορούν να σας βοηθήσουν στη πορεία σας στη πολεμική τέχνη. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται μη γίνει αυτός ο παράγοντας το μοναδικό κίνητρο για τη συμμετοχή σας σε ένα σεμινάριο.
Τα σεμινάρια στην Ελλάδα.
Είναι δεδομένο λοιπόν ότι τα σεμινάρια βοηθούν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Τι προβλήματα όμως υπάρχουν στην Ελλάδα εν μέσω οικονομικής κρίσης;
Το κόστος για την παρουσία ενός μεγάλου δασκάλου είναι πολύ μεγάλο. Εισιτήρια, φιλοξενία, πληρωμή του δασκάλου, πληρωμή του χώρου ανεβάζουν το κόστος υψηλά. Αυτό με τη σειρά του ανεβάζει το κόστος συμμετοχής του σεμιναρίου. Έτσι ακόμα και κάποιος που επιζητά τα σεμινάρια να δυσκολεύεται να παρακολουθήσει ή να παρακολουθεί ελάχιστα.
Το σημαντικό είναι να αναζητηθούν λύσεις χωρίς να υπάρχουν εκπτώσεις στη προσφερόμενη ποιότητα. Αυτό μπορεί να γίνει αν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη διεξαγωγής αποφασίσουν. α) να μειώσουν κατά πολύ τα άμεσα οικονομικά τους οφέλη προς χάρη των έμμεσων π.χ διαφήμιση. Β) να γίνουν συνεργασίες με κοινό στόχο τη διεξαγωγή σεμιναρίων.
Ένα στοιχείο το οποίο έχει παραμεληθεί ιδιαίτερα στη χώρα μας είναι η ασφάλεια των παρευρισκομένων. Στο εξωτερικό οι συμμετέχοντες υποχρεώνονται αν δεν έχουν ασφάλεια η οποία να τους καλύπτει σε περιπτώσεις ατυχήματος από αγώνες ή αθλητικά σεμινάρια να ασφαλίζονται επιτόπου συμπληρώνοντας μια φόρμα και δίνοντας ένα μικρό ποσό το οποίο τους ασφαλίζει σε όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου. Στην προσπάθεια να μειώσουμε τα έξοδα συνήθως παραλείπουμε αυτά τα στοιχεία τα οποία θα πρέπει να τα συμπεριλάβουμε κάποια στιγμή στο κόστος του σεμιναρίου.
Το επίπεδο των πολεμικών τεχνών στην Ελλάδα είναι πολύ καλύτερο από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και αυτό θα πρέπει να γίνει γνωστό σε όσους δε το γνωρίζουν. Η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει θέλγητρο μεγάλων δασκάλων και μαθητών απ’ όλο τον κόσμο που θα συνδυάζουν τη μάθηση με τις διακοπές, αρκεί να πιστέψουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι μπορούμε να το πετύχουμε. Δε πρέπει να υποβιβάζουμε το επίπεδο μας και να θεωρούμε κάθε τι ξένο καλύτερο. Έχουμε την υποδομή και τη τεχνική κατάρτιση, χρειάζεται κόπος, επιμονή και συγκέντρωση στο στόχο. Όσοι έχετε σχολές παροτρύνεται τους μαθητές σας να παρακολουθούν σεμινάρια, εξηγήστε τους τα οφέλη και αφήστε τους να αποφασίσουν μόνοι τους τι θα παρακολουθούν. Μη προσπαθείτε να μειώσετε τα σεμινάρια άλλων οργανώσεων, αλλά να δημιουργήσετε καλύτερα σεμινάρια. Αυτός θα είναι ένας από τους λόγους ανάδειξης της προσφοράς σας στη πολεμική τέχνη.
Nίκος Κορρές
Διαβάστε το άρθρο του Νίκου Κορρέ
«Η σχέση δασκάλου-μαθητή»