Προπόνηση έξω απο το κουτί

εικόνα άρθρου

Στην πορεία κάθε σχολής, παρουσιάζονται στιγμές ή περίοδοι όπου επικρατεί ένα κλίμα, έντασης, δυσαρέσκειας, κορεσμού ή κακής διάθεσης. Σε περίπτωση που επιμένει ή ο παράγοντας που το έχει διαμορφώσει είναι σοβαρός, χρειάζεται να παρέμβουμε με εποικοδομητικό τρόπο και να αποφορτίσουμε το κλίμα. Είναι η στιγμή που πρέπει να σκεφτούμε ‘έξω από το κουτί’.

Ο Φιλ Τζάκσον ήταν ο πρώτος επαγγελματίας προπονητής που εισήγαγε στα αποδυτήριά του την πνευματικότητα, καθώς πίστευε ότι είναι η ειδοποιός διαφορά σε μια ομάδα. Είχε τη βαθιά πεποίθηση ότι η ομαδική επιτυχία περνάει μέσα από το δρόμο του συναισθηματικού δεσμού, της αλληλεγγύης και του πνευματικού συντονισμού.  Στοιχεία που μας θυμίζουν την κουλτούρα του Δανέζικου Χούγκε (hugge) και του Ιαπωνικού  Ισιγκάι (ishigai). Σύμφωνα με αυτές, όλοι έχουν έναν ειδικό ρόλο εξίσου σημαντικό σε μία ομάδα.  Υπό την καθοδήγησή του η ομάδα μπάσκετ των Σικάγο Μπουλς, έφτασε σε απίστευτα ρεκόρ και κατακτήσεις πρωταθλημάτων που έγραψαν ιστορία στο χώρο του αθλητισμού.


...Δοκιμάστε, επίσης, να αρχίσετε και να τελειώσετε την προπόνηση με μια τελετουργία ηρεμίας (π.χ. διαλογισμός)...

Σε πρακτικό επίπεδο μπορούμε να επέμβουμε, όταν αποφασίσουμε να σπάσουμε τη ρουτίνα, δηλαδή τον προγραμματισμένο τρόπο μιας προπόνησης/μαθήματος και προσθέσουμε μια προπόνηση/μάθημα στην απόλυτη σιωπή, όταν η ομάδα προέρχεται από ένα πένθος, ή στο σκοτάδι όταν νιώθει ραστώνη. Δοκιμάστε, επίσης, να αρχίσετε και να τελειώσετε την προπόνηση με μια τελετουργία ηρεμίας (π.χ. διαλογισμός). 

Ρωτήστε την ομάδα τι θα ήθελε να μάθει και να  κάνει. Δώστε στα μέλη της ομάδας σας την ελευθερία των επιλογών και προγραμματίστε μια προπόνηση σύμφωνα με την επιθυμία της ομάδας. Εισάγετε σεμινάρια πρώτων βοηθειών, ψυχολογίας, κλπ. Που θα καλύψουν μια προπονητική μονάδα.


...Τολμήστε να δώσετε χώρο σε όλους ώστε να νιώσουν σημαντικοί για το κοινό καλό της ομάδας και της ενότητας. Τέτοιες ενέργειες προωθούν την αυτορρύθμιση της ομάδας...

Το μοίρασμα της εξουσίας από τον προπονητή που παύει να είναι ο απόλυτος άρχοντας, και γίνεται συνεργατικός, δίνει χώρο σε όλους να εισακουστούν, ειδικά όταν ρωτάει  όλους και τους παρακινεί, συμβάλλοντας αποφασιστικά  στην αποφόρτιση και ανατροφοδότηση, ενθαρρύνοντας τον καθένα να βρει το ρόλο του στο σύνολο.  Τολμήστε να δώσετε χώρο σε όλους ώστε να νιώσουν σημαντικοί για το κοινό καλό της ομάδας και της ενότητας. Τέτοιες ενέργειες προωθούν την αυτορρύθμιση της ομάδας.

Μπορείτε, επίσης, να ενθαρρύνετε τις κοινωνικές σχέσεις εκτός προπονήσεων. Προγραμματίστε την εξόρμηση σε ένα μουσείο, μια έκθεση, ένα θέατρο ή ένα κινηματογράφο. Δανείστε βιβλία στον καθένα που πιστεύετε ότι θα βοηθήσουν και ορίστε ένα δείπνο/γεύμα ανοιχτό για όλα τα μέλη της ομάδας. Το γεύμα με κεριά θυμίζει την εποχή των προγόνων μας όπου έτρωγαν με αναμμένη φωτιά. Το φαγητό με παρέα ενδυναμώνει δεσμούς, γιατί δημιουργεί μια αρχέγονη αίσθηση προστασίας, της προστασίας του κύκλου, της ομάδας και της διαμοίρασης τροφής, ίσης για όλους. Οι μυρωδιές ρυθμίζουν την διάθεση και μειώνουν την κορτιζόλη.


...καλείται να τις δει με τα μάτια του, να τις νιώσει με όλες τις αισθήσεις του και να τις αποθηκεύσει στη μνήμη και στην ψυχή του. Η ουσία είναι να ζήσει το παρόν, να μυρίσει τον αέρα, να ακούσει τους ήχους της φύσης, να παρατηρήσει ένα ζώο, ένα λουλούδι ή ακόμα και τον άνεμο που περνάει από τα δέντρα...

Το ‘λουτρό του δάσους’ (Shinrin-yoku) είναι μια ιαπωνική πρακτική που περιλαμβάνει το περπάτημα και τη διαμονή σε δασικά περιβάλλοντα με σκοπό την ευεξία και τη χαλάρωση. Η λέξη προέρχεται από το ιαπωνικό σίνριν (δάσος) και γιόκου (λουτρό). Η ιδέα είναι ότι η επαφή με τη φύση και η αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον μπορούν  να βελτιώσουν τη γενική ευεξία και την πνευματική υγεία. Δεν πρόκειται αμιγώς για μια  πεζοπορία στη φύση, καθώς δεν ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή ή προγραμματισμένο μονοπάτι. Αντίθετα, πρόκειται για μια εμπειρία όπου ο σκοπός είναι να αδειάσει κανείς εντελώς το μυαλό του και να χαλαρώσει. Στόχος είναι να αφουγκραστεί και να συνδεθεί βαθιά με το περιβάλλον γύρω του, απομακρυνόμενος από τις τεχνολογικές συσκευές, τον πολιτισμό και κάθε είδους εξωτερική επιρροή. Δε χρειάζεται να καταγράψει τις στιγμές με το κινητό ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Αντίθετα, καλείται να τις δει με τα μάτια του, να τις νιώσει με όλες τις αισθήσεις του και να τις αποθηκεύσει στη μνήμη και στην ψυχή του. Η ουσία είναι να ζήσει το παρόν, να μυρίσει τον αέρα, να ακούσει τους ήχους της φύσης, να παρατηρήσει ένα ζώο, ένα λουλούδι ή ακόμα και τον άνεμο που περνάει από τα δέντρα.

Να θυμάστε πως οποιαδήποτε εκδήλωση εκτός της ρουτίνας και του προγράμματος μια σχολής, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για μια εκτόνωση ενός δυσάρεστου κλίματος, για σύσφιξη των σχέσεων της ομάδας και για την αυτορρύθμιση του συνόλου.

Σοφία Ξυγαλά
×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι