Ο δάσκαλος είναι ένα πρόσωπο που , αναμφίβολα, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο ενός μαθητή, καθώς αποτελεί τον συνδετικό κρίκο εκείνου με τη γνώση. Είναι το πρόσωπο εκείνο που καθοδηγεί το μαθητή και το στηρίζει στην προσπάθεια που καταβάλλει για να κατακτήσει τη μάθηση και να γίνεται καλύτερος με την πάροδο του καιρού. Παραμένει διαχρονικά, ένας ακλόνητος συνοδοιπόρος στον δρόμο της γνώσης, φροντίζει τη διανοητική και συναισθηματική κατάσταση του ανθρώπου που διδάσκεται ένα αντικείμενο, ώστε εκείνος να φτάσει σε όσο υψηλότερο επίπεδο γίνεται. Διαχρονικά, γίνονται πολλές συζητήσεις ως προς το ποιος δάσκαλος είναι ο σωστός και πόσο σημαντική είναι η ύπαρξή του για τον ίδιο το μαθητή.
Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και στις πολεμικές τέχνες, ο δάσκαλος πρέπει να διαπνέεται από το σεβασμό και την αγάπη προς τους μαθητές του. Οφείλει να ωθεί τους μαθητές του να γίνουν καλύτεροι, δίχως να τους γίνεται εμπόδιο με τις υπερβολικές απαιτήσεις του, αλλά ούτε και με τις δικές του ματαιοδοξίες. Είναι σημαντικό να μη φουσκώσει από αλαζονεία επειδή αισθάνεται πως διαθέτει εξουσία, αλλά να θέλει και εκείνος μέσα από τη μετάδοση της γνώσης να γίνει καλύτερος.
Στο χώρο των πολεμικών τεχνών, δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε έναν δάσκαλο ο οποίος πλανεμένος από την εξουσία που αισθάνεται πως ασκεί, όπως και τη μεγαλύτερη γνώση του, να ασκεί συναισθηματικό εξαναγκασμό στους μαθητές, να χρησιμοποιεί την τέχνη του ώστε να επιβάλλεται βίαια ή να μη σέβεται την προσωπικότητα των μαθητών. Όλα αυτά αποτελούν ένα λυπηρό φαινόμενο, αλλά δυστυχώς, η γνώση σε πολλούς ανθρώπους βγάζει από μέσα τους τον κακό τους εαυτό και αναδεικνύει τα αισθήματα κατωτερότητας τα οποία οδηγούν έναν άνθρωπο να ασκεί εξουσία και να προσπαθεί να κατευθύνει τον άνθρωπο.
Ένας δάσκαλος πολεμικών τεχνών, όπως και κάθε άλλος δάσκαλος, οφείλει να βλέπει την ευάλωτη αλλά και ευαίσθητη ψυχή των παιδιών που διδάσκει και να την περιβάλλει με κατανόηση και αγάπη. Οφείλει εκτός από δάσκαλος να είναι και ένας φίλος έτοιμος να μετατρέψει το κλαμένο πρόσωπο ενός παιδιού σε ήλιο φωτεινό, να τους συμπαραστέκεται σε κάθε θλίψη τους. Ο πραγματικά καλός δάσκαλος θέλει να βλέπει τους μαθητές του να προοδεύουν, δε στέκεται εμπόδιο με τις υπερβολικές ματαιοδοξίες του, προσπαθεί και ελπίζει για το καλύτερο. Δε θέλει οι μαθητές του να προοδεύουν μόνο σε τεχνικές γνώσεις; επιδιώκει οι μαθητές του να γίνουν ευτυχισμένοι άνθρωποι με αρετή και κοσμιότητα. Δε γίνεσαι καλός δάσκαλος αν δεν αγαπήσεις εκτός από το αντικείμενο που διδάσκεις, τα παιδιά στα οποία πρόκειται να μεταδόσεις τις γνώσεις σου.
Η καλύτερη συμβουλή δεν είναι άλλη από το παράδειγμα. Πώς θέλεις οι μαθητές σου να είναι ευγενικοί, ταπεινοί ,καθαροί όταν εσύ ο ίδιος είσαι αγενής, αλαζόνας και βρώμικος; Πώς θέλεις οι μαθητές σου να σέβονται ο ένας τον άλλον, όταν και εσύ ο ίδιος δεν τους σέβεσαι και καταπατάς την προσωπικότητά τους; Και σε αυτό οφείλει να δώσει προσοχή και βάση και ο ίδιος ο μαθητής –αθλητής ο οποίος πρέπει να προσέξει πού θα εμπιστευτεί την εκπαίδευση και το σώμα του. Μπορεί λόγω οικονομικής στενότητας όλοι να αποζητάμε την ενασχόληση με αγαπημένες μας ασχολίες με όσο λιγότερα έξοδα γίνεται, αυτό όμως δε σημαίνει ότι θα αμελήσουμε εντελώς την ποιότητα του δασκάλου και του χώρου στον οποίο θα γυμναστούμε.
Είναι σημαντικό πριν εγγραφείτε σε μία σχολή, να ζητήσετε πρώτα να παρακολουθήσετε ένα μάθημα και να μιλήσετε με τον ίδιο το δάσκαλο. Η καθαριότητα του χώρου, ο τρόπος του ίδιου ως προς τους μαθητές του όπως και η βεβαίωση όλων των απαραίτητων πιστοποιήσεων για τη σχολή και τον ίδιο, είναι στοιχεία που οφείλουμε να προσέξουμε.
Ο δάσκαλος είναι ένα σπουδαίο πρόσωπο που μας κληροδοτεί τις δικές του γνώσεις ,ώστε να γίνουμε εμείς οι ίδιοι καλύτεροι και να κατακτήσουμε το υψηλότερο επίπεδο στο άθλημα ή την ενασχόληση που αγαπάμε πάρα πολύ. Είναι ένα πρόσωπο που πρέπει να καθοδηγεί το μαθητή και να μη βρίσκεται ποτέ ούτε μπροστά, ούτε πίσω, μόνο πλάι. Και για να το πετύχει αυτό, οφείλει εκτός από την τεχνική γνώση, να διέπεται από ήθος, ενσυναίσθηση και αίσθημα ευθύνης απέναντι στον άνθρωπο.
Μαρία Σκαμπαρδώνη