Για να κατανοήσει κανείς το νόημα του Κάτα, την πραγματική ουσία του Καράτε, θα πρέπει να έχει εμπλακεί σε κάποια πολεμική τέχνη. Ένας μη ειδικός δεν είναι σε θέση να κατανοήσει την ψυχική κατάσταση κάποιου που εκτελεί ένα Κάτα. Στον ανεκπαίδευτο παρατηρητή, το Κάτα δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια σειρά κινήσεων με τη μορφή χορογραφίας. Ωστόσο, αυτές οι όμορφες, γεμάτες χάρη, κινήσεις στην πραγματικότητα είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια σειρά από αποκρούσεις, γροθιές, λακτίσματα και στάσεις… Ένας από τους βασικούς στόχους του ασκούμενου στο Καράτε είναι να είναι σε θέση να εκτελεί όλα τα Κάτα με ακρίβεια, και πάνω απ’ όλα να είναι σε θέση να βυθιστεί ολοκληρωτικά (μυαλό και σώμα) μέσα στην κίνηση. Όσο η εκτέλεση του Κάτα βελτιώνεται, αποκτάμε συναίσθηση μεγαλύτερη από τη φυσική μας παρουσία.
Ο ασκούμενος επαναλαμβάνει το Κάτα πολλές φορές κατά τη διάρκεια κάθε μαθήματος, βάζοντας έμφαση στη στάση του σώματος, την ισορροπία, την ταχύτητα και τον προσανατολισμό. Μεγάλη σημασία δίνεται και στην αύξηση του σθένους, της καρδιάς, του μυαλού και της ψυχής του μαθητή. Η διδασκαλία γίνεται συνήθως σε ομάδες, αλλά η ατομική εκτέλεση του Κάτα επανεξετάζεται και διορθώνεται συνεχώς από τον εκπαιδευτή. Σταδιακά ο χαρακτήρας του ασκούμενου, η συμπεριφορά και οι προθέσεις του φανερώνονται ξεκάθαρα στο δάσκαλο. Μόνο τότε μπορεί ο εκπαιδευτής να βοηθήσει το μαθητή να αναγνωρίσει τη ματαιότητα και το ψευδές Εγώ που βρίσκονται μέσα του εμποδίζοντάς τον να εστιάζει τις φυσικές του ενέργειες στην καθημερινή ζωή. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί αποκλειστικά μέσω της συνεχούς εξάσκησης των φαινομενικά απλών κινήσεων του Κάτα.
Το Καράτε είναι μια τέχνη που απελευθερώνει τις φυσικές μας ενέργειες με σωστό τρόπο. Ενέργειες που βρίσκονται αποθηκευμένες μέσα στον καθέναν μας, οι οποίες, υπό κανονικές συνθήκες, βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση, στριμωγμένες ή παραμορφωμένες. Το Κάτα, η πραγματική ουσία του Καράτε, είναι ο δίαυλος μέσω του οποίου μπορεί κανείς να βυθιστεί μέσα του ολοκληρωτικά (narikiru) και είναι σε θέση να παράγει μια ενδοσκοπική συναίσθηση περνώντας από την εξωτερική συγκέντρωση της προσοχής, στην εσωτερική. Η εκτέλεση των κινήσεων στο Κάτα χρησιμεύει στο να βγει στην επιφάνεια η συναίσθηση της ροής του «Κι» (ενέργειας) σε κάθε σημείο του σώματος.
Μια βαθιά εσωτερική διερεύνηση της ηρεμίας στις κινήσεις του Καράτε είναι κατά βάθος μια διερεύνηση μέσω κινήσεων της ηρεμίας του Ζαζέν.
Κείμενο-Φωτογραφία: Αικατερίνη Λουκοπούλου